Hoe te voorkomen door stress te eten

Pannenkoeken

Eten door stress haalt meestal de stress niet weg en het kan, als het te vaak gebeurt, er ook toe leiden dat de kilo’s er aankomen. Hier volgen enkele tips om deze gewoonte te verslaan.

Eten uit emotie: het gebeurt

We eten allemaal wel eens uit emotie. Misschien heb je jezelf na een ongewoon zware dag opgevrolijkt met een kommetje ijs, of heb je een paar frietjes van het bord van je beste vriendin geplukt terwijl je een rampzalige gebeurtenis aan haar vertelde. Maar wanneer emotioneel eten uit de hand loopt, dat wil zeggen wanneer eten de eerste en meest voorkomende reactie is op negatieve gedachten en gevoelens, is het tijd om je grip terug te krijgen op je voedingspatroon en je Herbalife dieet.

Is het emotionele of fysieke honger?

Er zijn enkele duidelijke signalen die je kunnen helpen emotionele honger/door stress-eten te onderscheiden van echte fysieke honger.

  1. Emotioneel stress-eten komt meestal plotseling op. Je begint je gestresst of gespannen te voelen en bam! Je hebt zin in nachos. Fysieke honger komt vaak veel geleidelijker. Je begint je wat hongerig te voelen, maar je kunt wel wachten met eten, waardoor je de tijd hebt zorgvuldig te kiezen wat je gaat eten en je honger te stillen met iets dat goed voor je is.
  2. Stress veroorzaakt meestal een verlangen naar voedsel dat zoet, vet en calorierijk is en is vaak zeer specifiek (niet gewoon “chocolade”, maar “een grote triple chocolate cookie met choco chunks van de Appie”).
  3. Als je fysieke honger eenmaal gestild is en je maag vol zit, dan komt er een signaal dat je genoeg hebt gehad en dan stop je meestal ook met eten. Maar als emoties de drijfveer zijn, dan is het gemakkelijk om te negeren wat je maag je vertelt en hou je jouw Herbalife dieet niet vol.
  4. Als je uit stress gaat eten, verbetert je gemoedstoestand wellicht eventjes maar daarna komen, net zo snel, de schaamte en het schuldgevoel om de hoek kijken. Als je aan de andere kant je fysieke honger hebt gestild, dan heb je daarna meestal geen schuldgevoel dat je iets hebt gegeten.
Hoe te voorkomen door stress te eten
Schuiven naar boven
icon

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten